ابتلا به دیابت در جوانی با خطر بیشتری برای بستری شدن بدلیل بیماری های روانی قبل از 40 سالگی ارتباط دارد

14 ژانویه 2019 - کالج پزشکان آمریکاییدیابتی که در جوانی آغاز شود(پیش از سن 40 سالگی)، با خطر بیشتری برای بستری شدن به دلیل بیماری های روانی نسبت به افرادی که دیابت را در سنین بالاتر تجربه می کنند، ارتباط دارد. افرادی که در جوانی دیابت را تجربه می کنند، همچنین با بستری شدن بیشتری در طول زندگی خود به دلایل مختلف مواجه می شوند. یافته های این مطالعه ی هم گروه مبتنی بر جمعیت درAnnals of Internal Medicine منتشر شده است.

دیابتی که در جوانی آغاز می شود(Young-onset diabetes)، فنوتیپی ناهمگن و تهاجمی دارد که با افزایش خطر مرگ و عوارض در مقایسه با دیابتی که در سنین بالاتر آغاز می شود(usual-onset diabetes)، مرتبط است. شیوع Young-onset diabetesبه سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است، به ویژه در جمعیت آسیا، که در آن یک نفر از هر 5 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2، در سنین زیر 40 سال به این بیماری مبتلا می شود. دیابتی که در جوانی آغاز می شود با کنترل ضعیف عوامل خطر همراه است، در عین حال ما هنوز از تاثیرات آن بر میزان بستری شدن در بیمارستان اطلاع کافی نداریم.

محققان دانشگاه چینی هنگ کنگ از دو گروه بزرگ از بزرگسالان چینی مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت نام کردند تا اثرات سن شروع بیماری و عوامل خطر قابل تغییر را بر بستری شدن در طول عمر کاری( سنین 20 تا 75 سال) بررسی کنند. با استفاده از مرکز ثبت دیابت هنک کنگ، محققان نرخ بستری در هر دو گروه را محاسبه کردند. آنها دریافتند که بزرگسالان مبتلا به Young-onset diabetes، در طول عمر خود در مقایسه با افرادی که به usual-onset diabetes مبتلا بودند، دفعات بیشتری در بیمارستان بستری شده اند، همچنین آنها یک ارتباط قبلا ناشناخته را بین Young-onset diabetes و بستری شدن به دلیل بیماری های روانی یافتند.

به گفته ی محققان، این یافته ها نشان می دهد که تلاش برای جلوگیری از ابتلا به دیابت در سنین قبل از 40 سالگی، بسیار مهم و ضروری است. علاوه بر این، ما باید هر چه سریعتر راه هایی برای کنترل عوامل خطرکاردیومتابولیک و در عین حال تمرکز و توجه بیشتر به سلامت روان، بیابیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-young-onset-diabetes-linked-higher-hospitalization.html